Poradnik - Wkłady filtrujące

Awatar użytkownika
Suonko
Akwarysta
Akwarysta
Posty: 509
Rejestracja: 4 lutego 05, 15:48
Lokalizacja: Gdynia

Poradnik - Wkłady filtrujące

Postautor: Suonko » 11 maja 05, 13:24

Ten post ma Wam pomóc w doborze materiałów filtracyjnych.
Być może będzie się zmieniał, jeżeli na rynku pojawią się kolejne propozycje.


I - Generalnie o filtracji

Filtracja dzieli się na 3 zasadnicze metody:

1. Filtracja mechaniczna - ma na celu wyłowienie z filtrowanej wody większych, stałych zanieczyszczeń

2. Filtracja biologiczna - ma na celu zniwelowanie części zanieczyszczeń przez działanie bakterii nitryfikacyjnych osiadłych na wkładzie filtrującym

3. Filtracja chemiczna - ma na celu zmianę parametrów chemicznych wody

Filtracja mechaniczna powinna być stosowana jako pierwsza, w celu odfiltrowania większych zanieczyszczeń. Takim sposobem woda w kolejnych etapach filtracji jest już wstępnie oczyszczona. Stosuje się tu przede wszystkim różnego rodzaju gąbki, siateczki. Należy zaznaczyć, że każda metoda może być podzielona na kilka etapów filtracji i tak filtracja mechaniczna może być podzielona na 2-3 etapy gdzie woda będzie przepływać przez kilka rodzająw gąbek o różnej granulacji. Dodatkowo na gąbkach osiedlają się bakterie nitryfikacyjne, które po części przeprowadzają również filtrację biologiczną.

Filtracja biologiczna wykorzystuje w swoim działaniu bakterie nitryfikacyjne, które odżywiają się związkami przemiany materii (m.in. związkami azotu). Aby filtracja biologiczna miała miejsce, bakterie nitryfikacyjne muszą mieć swoje siedlisko. Najczęściej stosuje się tu różnego rodzaju wkłady ceramiczne, żwirki lub gąbki o grubych oczkach. Im więcej zakamarków ma wkład, tym więcej bakterii może się zadomowić w naszym filtrze.

Filtracja chemiczna ma na celu zmianę parametrów chemicznych wody, np. wyłowienie z wody leków, zmniejszenie pH, twardości wody itp. Stosuje się tu odpowiednie materiały, które w trakcie przepływu wody wyłapują związki chemiczne lub też związki te rozpuszczają w wodzie. Najpopularniejszym materiałem do filtracji chemicznej jest Węgiel aktywowany.

Należy pamiętać, że najpierw stosuje się filtrację mechaniczną, potem powinna być chemiczna, natomiast filtracja biologiczna generalnie powinna być zastosowana jako ostatnia. Chociaż zasada ta jest dość umowna.


II - Najczęściej spotykane na rynku materiały filtracyjne.

Gąbki - stosowane są gąbki o różnej granulacji. Służą do filtracji mechanicznej i biologicznej. Na wszystkich gąbkach zaczną osadzać się bakterie nitryfikacyjne, natomiast jeżeli gąbka będzie bardzo zanieczyszczona, to bakterie te mogą zostać zabite. Gąbki należy co jakiś czas płukać w celu pozbycia się większych zanieczyszczeń.

Wata perlonowa - gęsta włóknina, stosowana do filtracji mechanicznej, która wyłapuje drobniejsze zabrudzenia. Przy stosowaniu waty perlonowej trzeba dość regularnie ją czyścić lub wymieniać, ponieważ dość szybko się zapycha.

Żwirek ceramiczny typu Pre-Filtr - stosowany do filtracji mechanicznej. Zanieczyszczenia stałe zostają wyłapane i osadzają się na żwirku. Woda przepływa przez szczeliny wieloma drogami. W szczelinach tych osiedlają się również bakterie nitryfikacyjne i rozpoczynają proces filtracji biologicznej.

Żwir amonowy - do filtracji biologicznej / chemicznej - wyłapuje z wody związki azotowe. Żwirek amonowy może być stosowany tylko w akwariach słodkowodnych, ponieważ w wodzie morskiej traci swoje właściwości. Żwir amonowy zużywa się w czasie filtracji. Nie zmienia się jego wygląd, natomiast zdolności absorpcyjne ulegają sukcesywnemu zmniejszeniu. Należy kontrolować parametry wody i w razie zaobserwowania wzrostu związków azotowych w wodzie wymienić wkład na nowy. Żywotność żwirku zależy w dużym stopniu od wielkości obsady w akwarium.

Węgiel aktywowany - do filtracji chemicznej - Może być stosowany w akwariach słodko i słonowodnych. Granulki węgla wyłapują drobne zanieczyszczenia i związki chemiczne. Woda po przejściu przez węgiel jest krystalicznie czysta i pozbawiona wszelkich związków chemicznych. Węgiel nie powinien być stosowany w dłuższym terminie. Stosujemy go okresowo do oczyszczenia wody np. po leczeniu ryb. Należy pamiętać, że węgiel wyłapuje również potrzebne do życia ryb i roślin pierwiastki. Najczęściej mówi się, że węgiel nie powinien być stosowany niż tydzień. Po użyciu węgiel należy wyrzucić - nie stosuje się go kolejny raz.

Zeo-Carb (mieszanka żwiru amonowego i węgla aktywowanego) - połączenie działania obu w/w składników. Metoda chemiczna.

Torf - metoda chemiczna i biologiczna - torf można dostać we włóknach lub w granulkach. Powoduje zmiękczenie, zakwaszenie i zabarwienie wody na kolor herbaciany. Torf zawiera sole mineralne, garbniki, hormony, kwasy humusowe i inne składniki, które pozwalają uzyskać efekt tzw. czarnych wód. W materiale tym osadzają się również bakterie nitryfikacyjne, które niwelują związki azotowe. Wkład wymienia się, gdy przestają być widoczne skutki działania. Granulat torfowy może być również stosowany jako nawóz dla roślin (pod żwirem).

Ceramika Bio - filtracja biologiczna - Wkład ten to elementy o różnym kształcie i dużych porach z wypalanej glinki o obojętnym składzie. Kształt jest tak skonstruowany, żeby woda przepływała jak najdłuższą drogą, a bakterie nitryfikacyjne miały jak największą powierzchnię do osiedlenia się. Woda przepływając przez ceramikę wielokrotnie zmienia kierunek, dzięki czemu zostaje wytracona większość zanieczyszczeń stałych. Zamiast typowej ceramiki można stosować Keramzyt (do kupienia w składach budowlanych). Należy tu jednak zachować ostrożność, żeby nie był zanieczyszczony (rozsądnie będzie wygotować keramzyt przed użyciem). Ceramikę można, w miarę potrzeby płukać. Wkład ceramiczny wymienia się co około pół roku, natomiast polecane jest wymieniać go nie w całości, a w połowie, żeby zachować florę bakteryjną.

Bio-Ball - filtracja biologiczna - Działanie na podobnej zasadzie, jak ceramika. Wkład ten to plastikowe "piłeczki" o złożonej budowie, która zapewnia ogromną powierzchnie do osadzania się bakterii nitryfikacyjnych.

Zeolit - filtracja biologiczna i chemiczna - produkowany jest z minerału pochodzenia wulkanicznego. Wykorzystuje się go jako wkład do filtrów akwarystycznych, lub jako podłoże zamiast żwiru. Pochłania amoniak, jony amonowe (w ilości 8% swojej masy).
Stabilizuje środowisko w akwarium (m.in. stabilizuje pH), klaruje wodę. Wiąże fenole i metale ciężkie. Zakłada się, że 500ml zeolitu wystarczy na 100L wody. Czas działania zeolitu zależy od wielkości obsady, przeciętnie jest to około pół roku. Zeolit najlepiej umieszczać pod koniec filtracji, ponieważ gdy będzie przez niego przepływała brudna woda, to może spowodować zanieczyszczenie żwirku i tym samym spowoduje jego wcześniejsze zużycie.


Nadmienię, że wszelkiego rodzaju żwirki i granulki najlepiej stosować w specjalnych woreczkach. Ma to na celu komfort podczas czyszczenia i wymiany, oraz uniemożliwienie dostania się fragmentu materiału filtracyjnego do wirnika filtra.
Pozdrowienia - Suonko, Witek i Michalina oraz Zielone 112L

Wróć do „Sprzęt”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 20 gości